باب همزتين من كلمة

Bab dua huruf hamzah pada satu kalimah

Apabila bertemu 2 huruf hamzah qat’i dalam satu kalimah maka huruf hamzah yang pertama hendaklah berbaris fathah selamanya dan huruf hamzah yang kedua berbaris fathah:
- ءأنذرتهم
Nafi’ mentashilkan huruf hamzah yang kedua yang berbunyi antara huruf hamzah dan huruf ha.
- Jika kasrah: أءذا
Ditashilkan di antara huruf hamzah dan huruf ya apabila kasrah
- Jika dhammah: أؤنبئكم
Ditashilkan di antara huruf hamzah dan huruf wau apabila dhammah.

- Warsh membaca pada huruf hamzah yang kedua daripada dua fathah maka diriwayatkan oleh ahli mesir hendaklah ditukarkan kepada huruf mad yang sesuai dengan kadar 6 harakat jika selepasnya huruf berbaris sukun contohnya: ءآنذرتهم yang sesuai dengan kadar 2 harakat jika selepasnya terdapat huruf yang berbaris contohnya: ءَأَلِدَ

- Nafi’ membaca huruf hamzah yang pertama dengan bacaan biasa dan mentashilkan huruf hamzah kedua. Warsh pula menukarkan huruf hamzah yang kedua dengan huruf mad yang sesuai dengan bacaan 6 harakat.


- Baki qurra’ kecuali Ibnu Kathir, Hisham, dan Ibnu Zakwan membaca huruf hamzah yang pertama dengan bacaan yang biasa contohnya: أذهبتم طيباتكم

- Baki qurra’ kecuali Hamzah, Syu’bah dan Ibnu Amir membaca dengan satu hamzah. - أن كان ذا مال وبنين


- Baki qurra’ kecuali Ibnu Kathir membaca dengan satu hamzah contohnya: أن يؤتى أحد مثل ما أوتيتم

- Baki qurra’ termasuklah Nafi’ membaca huruf hamzah yang pertama dengan bacaan biasa dan mentashilkan huruf hamzah yang kedua pada 3 tempat. Salah satunya: آمنتم

- Apabila terletaknya huruf hamzah wasal diantara huruf lam ta’rif sakinah dan huruf hamzah qat’i, maka setiap qurra’ akan menukarkan huruf hamzah wasal dengan huruf mad yang sesuai dengan bacaan 6 harakat. Ini lebih utama.

- Boleh ditashilkan huruf hamzah yang kedua dengan diqasarkan iaitu tanpa mad yang asal untuk setiap qurra’. Ini terdapat pada 6 tempat iaitu:
1. آلذكرين, 2 (سورة الأنعام)
الآن, 2 (سورة يونس) .2
آللـه أذن لكم , (سورة يونس) .3
آللـه خير أما يشركون, (سورة النمل) .4
Syarah:
- Maksud mad di sini ialah memasukkan huruf alif mad dengan kadar 2 harakat diantara dua huruf hamzah yang berbaris fathah dan antara huruf hamzah yang berbaris fathah dan kasrah.

- Ahli sama’ termasuklah nafi’ membaca dengan mentashilkan huruf hamzah kedua dari lafaz أئِمة pada lima tempat. Ahli sama’ menukarkan huruf hamzah kedua kepada huruf ya pada kalimah tersebut.

- Qalun memasukkan huruf hamzah pada bacaan pertama contohnya: أؤنبئكم.

- Pada lafaz أءنزل pada surah Shaad dan pada lafaz أءلقي pada surah Al-Qamar ditashilkan huruf hamzah kedua dengan memasukkan huruf alif pada sebelumnya.

Published by:
Hazwan Hassan

0 comments: